Kvalitetssikring og garanti
Involve! Pro-X er en grafisk entreprenørbedrift innen produksjonsformidling, design og repro. Vi har over 20 års erfaring innen grafisk produksjon og vi har et stort nettverk og mange samarbeidspartnere.
Repro/originalarbeid
Vår bildebehandling og ferdiggjøring er kvalitetsbevisst og nøyaktig. Vi er minst like opptatt som deg av at sluttproduktet skal bli bra. Vi gjør også originalarbeid på grafiske produkter. Som et ledd i vårt produktspekter kan vi tilby våre kunder en enkel bildedatabaseløsning på internett. I tillegg koordinerer vi annonsemateriell til ulike media. Å tilrettelegge for bildebank og jobbarkiv er noe vi gjør kontinuerlig. Distribusjon av materiell til forhandlerapparatet f.eks. er en del av vår prosess.
Kvalitetssikring og servicekvalitet:
Profilering.no sammen med vårt team av eksperter i Involve (mer enn 45 medarbeidere, les mer på www.involve.no ) gir en god kvalitetssikring av alle produktene samtidig som våre erfarne prosjektledere alltid følger opp produksjoner.
Eksempler på kvalitetssikringsrutiner er:
- Digital korrektur på produkter før de settes i produksjon.
- Fysiske prøver før utfallsprøve produseres.
- Utfallsprøve på produkter før hovedopplaget produseres.
Kvalitetssikringssystem
Dersom kunden leverer ferdig digitalt materiell for produksjon gjennomfører vi en kvalitetssikring av materiellet.
Elementer her er:
- Gjennomgang av dokument fra kunden
- Lage PDF-filer
- Utkjøring av eventuell utfallsprøve og gjennomkjøring av preflight i repro
Digitale filer gjennomgås av oss og sammenlignes med printer før vi foreviser det til kunden.
Prøvetrykk skal kjøres ut av pdf filer laget av våre reproteknikere som har sjekket dokumentet med hensyn til:
- Format
- Utfallende trykk
- Bildekvalitet og oppløsning
- CMYK-Bilder, ikke RGB
- Bildeformat (EPS eller Tiff, ikke Jpg)
- Tekstflyt
- Fonter
- At alle elementene er med
- At kundens Designmanual er fulgt
Dette er også elementer vi sjekker på fysisk, ikke bare digitalt, før det fremvises for kunden. Korrektur skal godkjennes skriftlig fra kunde, enten med signatur på prøvetrykket eller via email. Ved store brosjyre/magasinproduksjoner fremvises blåkopi eller plott for kunden for skriftlig godkjennelse. Ved store giveaways eller profileringsartikkelproduksjoner sendes det både korrektur og lages en utfallsprøve ferdig trykket og produsert før hovedproduksjon starter. Filer og prøvetrykk overføres til produsent på mest mulig hensiktsmessig måte. Filer overføres mest miljøvennlig via vårt filoverføringsverktøy og fysiske prøver leveres oss. Dette for å spare miljøet på best mulig måte. Miljø og etikk skal alltid være i fokus ved produksjon. Det skal alltid velges en leverandør som stiller sterkest i dette fokuset og kunden skal informeres om dette.
Trykkstart, trykkprøver og prøvetrykk
Trykkstart vurderes for ethvert oppdrag. Dette er vår måte å føre både en kontroll hos underleverandører samt sikre kvaliteten på produktet. Produksjonsprøver og prøvetrykk leveres til oss for gjennomsyn før opplaget leveres. Prøvetrykk og minst 2 trykkprøver skal innhentes og arkiveres ved hvert oppdrag. Prøvetrykket og produksjonsprøvene vurderes faglig mot hverandre og godkjennes ved ethvert oppdrag. Ved avvik fra produksjonsplan informerer vi alltid kunden. På en trykkstart medbringes alltid prøvetrykk samt eksisterende tidligere prøver dersom dette eksisterer. Dette brukes som referanse. Disse prøvetrykkene er da alltid godkjent av kunden på forhånd. Kunden kan medbringes på trykkstart dersom det er ønskelig.
Reklamasjonshåndtering og avvik
Involve! Pro-X skal etterstrebe og ikke få reklamasjoner ved å følge våre kvalitetssikringsrutiner. Dersom det skulle forekomme avvik og reklamasjoner plikter vi til å ta ansvar og rydde opp. Kunden skal ikke heftes ved en reklamasjon. Involve! Pro-X skal avtale omtrykk eller kompensasjon med leverandørene og informere kunden så tidlig som mulig dersom reklamasjonen har en konsekvens for avtalen en har gjort med kunden slik at vi kan forhindre videre konsekvenser. Alle avvik som evt. oppstår rapporteres skriftlig til leder som vil skrive en avviksrapport ihht. sine arbeidsinstrukser. Kunden informeres alltid skriftlig. Reklamasjon gjøres alltid innenfor 10 dagers regelen av reklamasjon.